Jum, Follow Blog Mereka!

Its All About My Photoshoots

23 Mac 2008

Baju Tarian Rekaan Aku Sendiri...Tahun Ke 5 aku design baju tarian sendiri....




Tarian Rampaian Melayu

Gabungan 3 jenis tarian iaitu Asli, Zapin dan Joget...
AKu telah pun memilih dan hasil perbincangan Meor aku mereka tari mereka

berdasarkan tarian ini
  • Tari Tualang Tiga
  • Tari Zapin Bunga Melur
  • Tari Joget Lodeh Mak Lodeh
Tarian Etnik
Hanya satu jenis saja diperkenalkan , jadi aku memilih tarian suku kaum Melanau yang sememang unik ngan buluh dan step yang lain dari lain. Ia menceritakan sebuah Perayaan Kaul disambut oleh orang Melanau dengan meriah pada bulan April setiap tahun. Perayaan ini diadakan untuk menjamu ipok yang mengawal laut. Tujuannya untuk memperoleh tangkapan yang memuaskan dan selamat semasa berada di laut serta mengelakkan pelbagai wabak dan penyakit. Perayaan ini melambangkan berakhirnya musim hujan dan kedatangan atau permulaan musim menangkap ikan. Dalam hari ini, serahang akan disediakan untuk menjamu ipok. Serahang adalah diperbuat daripada daun buluh dan daun nipah dengan memasukkan bertih, telur ayam, pulut kuning, kirai atau rokok daun, dan sirih ke dalamnya. Walaubagaimanapun, perayaan ini datang dengan keghairahan dan kegembiraan.

  • Tarian Alu-alu
Dengan semangat yang ada...insyallah kami dapat memegang juara lagi untuk tahun 2008 ini...Doakan kejayaan kami pada 24 April ini....


Nak tau sedikit tentang suku kaum Melanau....

bila ingat suku kaum Melanau nie...teringat lak ngan Pyan...apa cite dia skank...walaupun dia sanggup putus kawan ngan aku...huh...

Tiada ulasan: